Monday, September 10, 2012

Di penghujung Syawal

Pejam celik tinggal lagi seminggu je syawal kan? Korang semua sempat tak berhari raya di semua rumah kawan2,saudara-mara, jiran tetangga? Zaman sekarang ni ada lagi ke yang masih beraya di rumah jiran tetangga ye?

Teringat zaman kanak2 sampai lah ke anak dara.. Beraya di kampung, suasana memang meriah. Masuk je lorong kg pinang 5 tu, semua pun sedara mara.. Dan ada masanya bila ada kesempatan, sempat juga beraya ke rumah jiran berdekatan.. Dan bila tuan rumah tanya "siapa ni?" jawapan kami pastinya "cucu si polan, anak si polan".. begitu lah lebih kurang..

Berbeza dengan menyambut di kuala lumpur.. cewah.. ayat tak boleh blah! Beraya di KL ni, pagi raya tu as usual, sape pegi solat raya, pegi la dulu. Yang tinggal kat rumah, siapkan lah makan apa yang patut.. bila semua dah berkumpul, cepat-cepat lah makan ramai-ramai dan salam raya. Lepas tu, pegi ke rumah sedara mana yang ada di KL ni.. Biasanya dalam pukul 2-3pm tu, dah langsai semuanya. Cepat kan?

Then bila semua warga kota ni dah balik, sesi sibuk teramat hujung minggu pegi ke rumah terbuka.. keunikan Malaysia! Tapi tahun ni macam kurang sedikit orang yang buat open house ni. Not even me!

Yang maintain dalam semangat beraya dah tentunya kanak2 ribena! seronok berbaju baru, salam salam, jumpa sedara, kumpul duit raya! Yes, raya definition has changed-- for me.. Sekarang keseronokan beraya hanya untuk anak saya! InsyaAllah, mungkin nanti bila keluarga kami berkembang lagi akan meriah lah raya kami.. bila lah tu ek?

No comments: