Monday, October 01, 2012

Baca Doa Tidur dengan Bangun Tidur tak?

Salam kasih sayang korang!!

Hehehe.. Hari tu, kawan lama saya ada bercerita pasal doa-doa.. Soalannya pasal ucapan Alhamdullillah, adakah kita ucapkan bila kenyang saja? Hmm, maka topik itu berlanjutan ke topik Bismillah, doa makan, doa tidur dan sebagainya.. Jadi tiba-tiba terasa nak update pasal doa-doa dan perkembangan anak bujang :)

Bila mengajar anak, saya tak lah advance macam orang lain.. Jadi saya mulakan dulu dengan nak buat apa-apa baca Bismillah. Oh, dan juga pakai baju seluar mula dengan belah kanan. So far so good, dia masih ingat dan praktikkan. Kemudian ajar dia pasal Alhamdullillah.. tapi yang ni, memang cuma praktik lepas makan or minum saja.. hehehe, takpe lah, dia kecil lagi.. perlahan-lahan kayuh maknya!!

Sekarang Alhamdullillah, dia dah boleh bacakan doa tidur untuk kami bertiga.. Kalau tak dulu memang kena baca sama-sama.. Ok, ini lah doa tidur yang dia dah boleh baca sekarang.. (ye saya mula yang pendek-pendek dulu)..


Bismikalla humma ahya wa amut


Hmm, sebagai ibunya, walaupun pendek, saya tetap berbangga dengan dia :) Lepas ni tiap-tiap malam nak dia je bacakan la ^_^

Kalau untuk kita yang dah besar ni, lebih mantap kalau kita tambahkan dengan ayat kursi, 3-Qul, oh dan pesan orang-orang tua, mengucap sekali sebelum tidur.. Mana la nak tau kot apa-apa kan.. Ayat kursi ni sebagai pelindung / pendinding diri..

Ada yang kata apa hebatnnya budak 5 thn baru pandai baca doa tidur? The thing is, baby saya ni year end babies :) Jadi walaupun ikut tahun dia nak masuk 5 thn, tapi dia baru nak masuk 4.. Dan, dia belum masuk mana-mana sekolah lagi.. Tiada peer pressure di situ :P Takpe, take your time sayang..

Lepas ni nak ajar dia doa bangun tidur pula.. Setakat ni pesan dia suruh baca Alhamdullillah saja.. Ok, ini doa untuk bangun daru tidur ye:

Alhamdulillahil-ladzii ahyaana bad'dama amaatanaa wa ilaihin-nusyuur

Ok nanti kita lihat perkembangan selanjutnya ya.. setakat ni doa makan pun dah ok. Cuma kadang-kadang dia combined doa tidur dan makan, dan akan jadi bismikallah hummaa bariklana.... terus kena sergah! nasib la nak, mak kamu garang kan..

2 comments:

Unknown said...

askum...nice pic..sy pinjam ye...thanx...

Unknown said...

Thanks you,,