Friday, February 15, 2013

Kisah Anak

Orang selalu kata, macam mana anak bila besar nanti bergantung kepada bagaimana didikan ibu dan ayahnya. Tapi kan, ia juga bergantung dengan bagaimana positive  attitude anak tersebut kan..

Macam aku, aku selalu mengambil kritikan arwah ayah aku sebagai cabaran.. so aku akan fight back. tapi adik aku mengambil kritikan secara sensitif kot.. anak bongsu la katakan.. ekekeke

tapi bila aku mempunyai anak sendiri, setiap kali aku hilang limit kesabaran, dan temper aku menggila, setiap kali tu lah aku akan rasa menyesal dan bersalah kat dia. Setiap kali tu juga la aku akan peluk cium dan minta maaf kat dia.. yang pastinya, aku lakukan masa dia dah tidur. dan alhamdullillah, sebab aku dah biasakan lepas marah tu aku akan bagitau kenapa sebab dia kena marah.. dia faham yang mama sayang dia, tapi mama marah bila dia buat salah. cam tu la lebih kurang.. tapi orang luar yang tak tau, mungkin tak faham. nak nak pulak aku memang jenis kasar dan ganas kan...

mungkin sebab anak aku sorang lagi, dan dia dah 4 tahun lebih, memang semakin hari semakin attention seeker ngan mak dia ni.. dan tanpa aku sedari, aku pun semakin attach pulak kat dia kan. kelakar sungguh.

sekarang, sejak dia dah masuk kindy islamic ni, banyak juga perubahan dia yang aku nampak. especially dengan aku.. aku perasan yang sekarang pun aku dah semakin kurang temper tu dengan dia. dia balik petang kan, dia akan cerita macam2 cerita yang ustazah dia ajar. Pasal rasul, pasal Allah, pasal syaitan. improvement betul.

then mak aku tanya, tak menyesal ke anta dia lambat.. Kids nowadays kan 4 tahun dah masuk kindy.. aku masukkan dia masa dia umur dah 4 tahun, tapi actually masuk kelas 5 tahun. dia kan year end baby.. hmm..

truth is, aku tak menyesal lansung. sebab aku rasa masa tu mungkin dia pun kurang nak memahami atau susah nak faham apa dia cakap kan.. and i had 1 full year to spend everyday with him from morning till night. he is in fact my bestest friend. i can tell him anything, and he will respond as though as he understand every single thing i said. dan kami masih lagi begitu. ye, dia cuma 4 tahun 4 bulan baru. tapi aku harapkan yang dia akan kekal bersikap open dengan aku sampai dia besar. aku nak dia tahu yang dia ada tempat untuk bercerita setiap hari, walaupun kadang2 aku ignore (hehehe), tapi aku akan sentiasa ada untuk dia.

aku kurang gemar dengan statement ada anak perempuan tak sama dengan ada anak lelaki.. anak lelaki takleh nak share things, share stories.. habis kalau orang tu ditakdirkan semua anak lelaki? kena ada barrier dalam hubungan mak - anak ke? itu la yang aku cuba nak terapkan.. bagi aku kalau dari kecik kita biasakan, in sya Allah.. aku nampak yang arwah nenek aku pun rapat dengan anak lelaki dia.. sebab yang tu yang paling rapat kot.. so it is possible.. aku memang tak suka pemikiran yang skeptikal macam ni... kita kalau boleh, biar la treat semua sama je.. untuk kepentingan hidup anak2 kita di masa depan gak kan :)

okay, tu saja celoteh dari aku buat hari ni..

Assalamualaikum

No comments: