Thursday, April 01, 2010

Me when... year end stock take

Adalah sangat heart attack bila terpaksa deal dengan orang yang cuma jaga bahagian sendiri sahaja! Bila ada stock take, sah-sah lah semua pihak kena bekerjasama.. Wonderpets pun tau. Anak kecil pun tau. Macam mana orang yang dah besar panjang, bekerja bertahun-tahun pengalaman, dan ada banyak anak buah bawah dia tak tau? Dan, hentikanlah sikap yang asyik orang lain je salah, orang lain je kena take note. Ini lah manusia yang wujud dalam alam pekerjaan ye kawan-kawan.

Guano nok kabor ni. Aku berase naik daroh ngan ade lah ttino nih. Awal bulan april selalunya tempat aku nih musim stock take. Pah tu, ade lah satu group nih, kita panggil dia group A lah deh. Kami ni hok dok kat department ambo ni, bertindak atah arahan jah. Kalo mung nok maing pandai sendiri, nnati mung kena laa jawab ke auditor hok mmari tiap tahun nyemak kat tepi mung. Aku tepon ke sorang kakok dari A nih. Kabor ke dia, takde ke sek sek aku nok kena buat pape. Takde email ke ggapo ke masuk. Tahu dia kate apa? Dia soh aku gi tepon orang laing tanye. Dia ingat aku nih operator ke officegirl? Pahtu dia bui nama si polan ni, si polan tu. Taichi habis siot!

Best statement ever, "I handle my part. So they should handle theirs". Hello. Tidak ke makcik ni sedar bahawa sesebuah organisasi tu inter-related? Mana boleh ko jaga kain ko je? Lepas tu, kata pihak aku ni kecoh lebih. Ye lah, mana-mana pun, kalau stock take, mana boleh ada stock tahun baru terlepas ke tahun lama and so on kan? Oh so lame lah makcik ni, dan aku pun sudah hangin satu badan lah dengan dia. Lepas tu boleh dia suruh aku telefon Finance untuk confirmkan. Tak tau ke, apa yang dia buat tu akan impact orang lain? Anak buah ramai, ingat bila dah ramai ni, ada lah sense of leadership kan. Dan seorang leader tak taichi sesuatu kerja tu kepada department lain, tapi akan delegate kerja tu kepada anak buah dia yang in charge kan.

Hmm, nasib baik aku cuma mempunyai satu je orang yang perangai macam ni yang aku kena jaga. Kalau berpuluh, mak pengsan!!!

5 comments:

Wafaa said...

Aku tahu sape tu. kekeke..

aieesha.salleh said...

Wafaa: Ekekeke.. Tu lah, aku pun tau ko tau sape tu.. Boleh macam tu kan mentaliti orang tu. Tak paham aku

Wafaa said...

Kita belum tahap pat pat shoulder ngan dia. Kekeke.. ke takyah?

aieesha.salleh said...

koser mak aih nak pat pat comolot ngan dia aih... baik aku comolot ngan ko.. kan kan kan

aieesha.salleh said...
This comment has been removed by the author.